Woning Huren

Wilt u een woning huren?
De huurmarkt van Amsterdam en omstreken is altijd in beweging. DWM Vastgoed opereert als dynamische specialist in het Amsterdamse woningaanbod en helpt u met het vinden van de juiste huurwoning in elke prijsklasse. Onze makelaars zijn gedreven en maken efficiënt gebruik van het netwerk aan aanbieders en agenten om precies de woning te vinden die voldoet aan uw criteria. Met een grote flexibiliteit kunnen wij bezichtigingen regelen en u bijstaan bij alle financiële, juridische, technische en administratieve vragen. Bent u op zoek naar een huurwoning in of rond Amsterdam? Bekijk dan ons actueel aanbod of plaats een gratis zoekopdracht! Wilt u ons persoonlijk spreken? Neem dan telefonisch contact met ons op voor een oriënterend gesprek.

Wat komt er kijken bij een woning huren?
Voor het huren van een woning via DWM Vastgoed geeft u opdracht aan DWM Vastgoed om informatie te verstrekken over het zoeken naar en het huren van een woning, te zoeken naar een woning en als tussenpersoon werkzaam te zijn bij het tot stand brengen van een huurovereenkomst tussen u als huurder enerzijds en verhuurder anderzijds.

Nadat u opdracht aan DWM Vastgoed heeft gegeven via het zoekopdrachtformulier, zullen wij:

  • Een verdere inventarisatie van uw wensen uitvoeren (indien mogelijk met een persoonlijk intakegesprek);
  • Op zoek gaan naar woningen die aan uw wensen voldoen;
  • Geselecteerde woningen met u bezoeken voor bezichtiging;
  • Huurprijsonderhandelingen uitvoeren met de verhuurder;
  • Een concept huurovereenkomst opstellen of de huurovereenkomst controleren van verhuurder.

Zodra u uit de geselecteerde woningen tot een definitieve keuze komt van een woning die volledig aan uw wensen voldoet, dient u een aantal gegevens te overhandigen waarmee uiteindelijk een huurovereenkomst kan worden opgesteld. De verplichte gegevens zijn:

  • Een kopie van het legitimatiebewijs;
  • Een verhuurdersverklaring (ingevuld door uw huidige verhuurder);
  • Een werkgeversverklaring;
  • Een kopie van de laatste drie (3) loonstroken, bij nieuwe dienstbetrekking eventueel aangevuld met een kopie arbeidsovereenkomst;
  • Een kopie van de jaaropgave van het afgelopen jaar;
  • Een kopie bankafschrift met storting salaris, uitkering of pensioen;
  • Een kopie van de jaarcijfers van de afgelopen twee (2) jaren bij ZZP’ers of ondernemers;
  • Een kopie aanslag inkomstenbelasting bij ZZP’ers of ondernemers;
  • Een kopie uittreksel van de Kamer van Koophandel bij ZZP’ers of ondernemers;
  • Een kopie van het uittreksel bevolkingsregister (GBA) (volledige gezinssamenstelling).

Overige aandachtspunten:

  • Indien een werkgeversverklaring binnen de duur van de proeftijd wordt afgegeven is de verklaring niet geldig. Pas nadat de proeftijd van rechtswege succesvol is doorlopen, is de verklaring bruikbaar;
  • Bij een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd waarbij de intentie aanwezig is om de arbeidsovereenkomst over te laten gaan in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd, dient bij dat deel van de werkgeversverklaring een extra handtekening en een extra bedrijfsstempel geplaatst te worden;
  • De werkgeversverklaring dient te allen tijde volledig ondertekend te worden en voorzien te zijn van een firmastempel. Indien deze stempel niet voorhanden is, dient uw werkgever dit op briefpapier van de werkgever te bevestigen.

Wanneer partijen akkoord zijn en de gegevens gecontroleerd, kan een concept huurovereenkomst worden opgesteld. Op het moment dat deze is goedgekeurd kan de huurovereenkomst getekend worden. Na de sleuteloverdracht of check-in vindt een inspectie van de woning plaats. De bevindingen worden vervolgens opgenomen in het inspectierapport. Hierin vindt u de toestand van de gehuurde woning omschreven op het moment van verhuur, de meterstanden worden genoteerd en mogelijke afspraken tussen partijen kunnen worden geregeld. Na het tekenen van het inspectierapport is de check-in afgerond en de verhuur definitief. Vanaf dat moment heeft u te maken met de verhuurder/beheerder voor alle zaken betreft het gebruik van de woning.

Welke kosten komen er kijken bij een woning huren?
Voor het huren van een woning betaalt u maandelijks een huurprijs. In de huurovereenkomst wordt overeengekomen dat u de huur vooruit betaalt, vóór de eerste dag van de maand. Voor aanvang van de huurovereenkomst betaalt u huur van de eerste periode, waarborg en administratiekosten.

Bij een succesvolle bemiddeling, waarbij DWM Vastgoed een woning heeft gevonden die aan uw wensen voldoet en een huurovereenkomst tot stand heeft gebracht, betaalt u bemiddelingskosten. De bemiddelingskosten bedragen eenmalig één (1) maand (bruto) huur, vermeerderd met 21% BTW en dient u voor aanvang van de huurovereenkomst te voldoen.

Naast bovenstaande kosten voor huur, waarborg en bemiddeling krijgt u onder andere te maken met de volgende vaste woonlasten:

  • Gas, water, elektriciteit, tv, internet en telefoon;
  • Gemeente- en waterschapsheffingen (afvalstoffenheffing, reinigings- en rioolrechten);
  • Servicekosten indien niet inbegrepen in de huurprijs (bijvoorbeeld voor collectief onderhoud en collectieve verzekeringen);
  • Inboedel- en aansprakelijkheidsverzekering.

Energiekosten (gas, water en elektriciteit) maken een belangrijk deel uit van uw woonlasten. Bij het huren van een woning is het daarom belangrijk te letten op deze energiekosten. Daarnaast kunt u energiebesparende maatregelen nemen om uw woonlasten te verlagen. Lees meer op www.meermetminder.nl hoe u uw energiekosten kunt verlagen.